Vier niet de dood, maar vier

Het Licht &Het Leven

Licht in zicht!

Halloween gaat over donker en dood, dat noemen ze ook wel ‘de duisternis’. Met Halloween moet je je zo griezelig mogelijk verkleden als een skelet of een enge geest, liefst met veel bloed. Er horen ook heel enge versieringen in je huis. Eigenlijk wordt er een spelletje gemaakt van de dood, terwijl de dood juist zo erg is.

De Heere Jezus zegt in de Bijbel: Ik ben het Licht van de wereld; wie Mij volgt, zal niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben (zie Johannes 8:12). Als jij echt gelukkig wilt worden en niet in de duisternis wilt leven, roepen wij jou op om geen Halloween te vieren, maar om Jezus te volgen.

De duivel, de dood en de duisternis staan tegenover de God van het licht en van het leven. De dood hoort niet bij God. De dood kwam als straf op onze zonden (zie Romeinen 6:23). Maar als je verder de tekst uitleest, zie je ook wat God je graag uit genade wil geven: Het eeuwige leven, door Jezus Christus onze Heere.

Daarom is het zo belangrijk om Jezus te volgen. Jezus zegt Zelf dat Hij het Licht van de wereld is en dat wie Hem volgt niet in de duisternis zal wandelen, maar het Licht en het leven zal hebben (zie Johannes 8:12)! Jezus verlost van de zonde en de dood. Jezus bevrijdt uit de macht van de duivel. Om dat te doen is Hij Zelf gestorven. Maar Hij stond weer op uit het graf. Hij overwon de dood. En daarom mag je juist het leven vieren in plaats van de dood.

Geloof jij ook in de Heere Jezus? Dan mag je leven als een kind van het licht. Dan wordt Hij voor jou als die vuurtoren, die je met Zijn licht de weg wijst en je straks uit laat komen in de veilige haven van de hemel. De plaats waar het voor altijd licht zal zijn!

GEWOON LEKKER SPANNEND?!

Halloween: een spannend feest. Dat je van tevoren niet weet wat er gebeurd, maakt het eng. En dat is nu juist de bedoeling. Alles moet griezelig zijn, met veel bloed en dingen over de dood. Op Halloweenfeestjes verkleed je je als een skelet, zorg je voor versieringen met pompoenen, spoken en geesten en maak je hapjes van bijvoorbeeld cakevingers of -tenen die je in een rode saus kunt dopen. Eng om zoiets op te eten! Alles heeft te maken met kwaad,  dood en duisternis. Waarom maken mensen zo’n feest? En waarom vinden veel mensen dat zo leuk?

Er zijn kinderen die houden van spannende spelletjes. Politie en boefje bijvoorbeeld. Halloween is nog veel spannender. Als kinderen naar een Halloweenfeestje gaan, weten ze vaak wel dat hun ouders hen niet in de steek zullen laten en het uiteindelijk niet spannender wordt dan ze durven. Maar toch dromen veel kinderen die op Halloweenfeestjes geweest zijn erg naar.

Halloween is niet begonnen als een ‘leuk’ en spannend feest. Vroeger geloofden er mensen dat in de nacht van Halloween de geesten van gestorven mensen bezit konden nemen van iemand. Het was dus een gevaarlijke nacht. Om de geesten bang te maken, deden mensen allemaal enge dingen, zoals maskers dragen. Daarom is Halloween spannend en heeft het te maken met de dood. Pas later werd het meer een feest.

Zo mogen op Halloween kinderen langs de deuren om snoep te eisen. ‘Trick or treat’ roepen ze dan. Als je niks geeft, mogen de kinderen kattenkwaad bij je uithalen. Ze laten je bijvoorbeeld erg schrikken.
Mensen vinden Halloween vaak leuk, omdat ze op die avond mogen wat normaal niet mag. Zo ontdekken ze een ‘duistere kant’ in zichzelf.

FEESTEN MET GEESTEN?

Halloween heeft ook iets met de duivel te maken. Mensen die de duivel vereren als hun god, denken dat hij het sterkst is op Halloween.

Op sommige Halloweenfeesten worden daarom geesten opgeroepen. Die geesten zijn duivelse machten die je niet kunt zien, maar met wie je op dat moment wel kunt praten. Niet op elk feestje worden geesten opgeroepen, wel wordt er vaak met geesten gespeeld. Maar met de dingen de bij de duivel horen, moeten we niet spelen. De duivel wil maar al te graag vat op je krijgen. Je moet ver bij hem vandaan blijven. Een feest met (zelfbedachte) geesten kan je hart openmaken voor de invloed van de duivel. Daarom zegt God in de Bijbel heel duidelijk dat er geen contact gemaakt mag worden met de wereld van geesten en overledenen (Deuteronomium 18:9-15).

Halloween heeft ook iets met de duivel te maken. Mensen die de duivel vereren als hun god, denken dat hij het sterkst is op Halloween.

Op sommige Halloweenfeesten worden daarom geesten opgeroepen. Die geesten zijn duivelse machten die je niet kunt zien, maar met wie je op dat moment wel kunt praten. Niet op elk feestje worden geesten opgeroepen, wel wordt er vaak met geesten gespeeld. Maar met de dingen de bij de duivel horen, moeten we niet spelen. De duivel wil maar al te graag vat op je krijgen. Je moet ver bij hem vandaan blijven. Een feest met (zelfbedachte) geesten kan je hart openmaken voor de invloed van de duivel. Daarom zegt God in de Bijbel heel duidelijk dat er geen contact gemaakt mag worden met de wereld van geesten en overledenen (Deuteronomium 18:9-15).